استفاده ،عوارض و مزایای گلوتامین

//  استفاده ،عوارض و مزایای گلوتامین

  استفاده ،عوارض و مزایای گلوتامین

  استفاده ،عوارض و مزایای گلوتامین

گلوتامین یک اسید آمینه مهم و فراوان ترین اسید آمینه آزاد در بدن انسان است .

بدن شما به طور طبیعی این اسید آمینه را تولید می کند و همچنین در بسیاری از غذاها یافت می شود. با این حال، ممکن است مطمئن نباشید که اگر از گلوتامین اضافی به عنوان مکمل در ورزش  اسفاده کنید برای سلامتی مطلوب است یا خیر ؟!

ما در این مقاله شما را با مزایا ، معایب و نحوه استفاده گلوتامین به عنوان مکمل ورزشی و این که چرا گلوتامین مهم است  را مورد بحث قرار می دهد.

این اسید امینه یک بلوک از پروتئین و بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است.

گلوتامین نقش مهمی در سلامت روده دارد.

گلوتامین چیست؟

گلوتامین یک اسید آمینه ( اسیدهای آمینه مولکول هایی هستند که نقش زیادی در بدن بازی می کنند)است که پلاسمای انسانی و عضلات بدن، و تقریبا 60 درصد از آمینو اسیدهای آزاد در عضلات را تشکیل می دهد.

گلوتامین به طور عمده در سلول های عضلانی اسکلتی سنتز می شود.
و برای انرژی لازم از طریق گردش خون در بدن منتشر شد.

هدف اصلی آنها این است که به عنوان بلوک های ساختمانی برای ساخت پروتئین ها در بدن  عمل کنند.

پروتئین ها برای ارگان های حیاتی بدن بسیار مهم هستند.گلومتامین همچنین به سایر کارکردهای بدن  مانند حمل مواد در خون و مبارزه با ویروس ها و باکتری های مضر کمک می کنند

انواع گلوتامین

گلوتامین ها مانند بسیاری از اسیدهای آمینه دیگر، در دو نوع مختلف وجود دارد:

L-گلوتامین

D-گلوتامین

که تقریبا یکسان هستند، اما در ترتیب مولکولی کمی تفاوت دارند

گلوتامین موجود در غذاها و مکمل ها، L-glutamate است. بعضی این مکمل ها را L-گلوتامین نامیده اند، اما بعضی دیگر به سادگی از اصطلاح “گلوتامین” استفاده می کنند.

در حالی که L-گلوتامین برای ساخت پروتئین ها و انجام فعالیت های بدن استفاده می شود، D-گلوتامین به نظر می رسد در موجودات زنده نسبتا بی اهمیت است

L-گلوتامین می تواند به طور طبیعی در بدن شما تولید شود. در واقع، این فراوان ترین اسید آمینه در خون و سایر مایعات بدن است

با این حال، زمانی وجود دارد که نیازهای بدن شما به گلوتامین بیشتر از مقداریست که بدن شما توانایی تولید آن را دارد.

بنابراین، آن را به عنوان یک مکمل ضروری، در رژیم غذایی تحت شرایط خاصی باید مصرف کرد مانند زمانی که بدن  آسیب دیده یا دچار بیماری شده بیماری همچنین، گلوتامین یک مولکول مهم برای سیستم ایمنی و سلامت روده است

گلوتامین طبیعی در چه موادی وجود دارد؟

گلوتامین در بسیاری از غذاها یافت می شود

گلوتامین به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود. برآورد شده است که یک رژیم غذایی معمولی حاوی 3 تا 6 گرم گلوتامین در روز است، اما این مقدار  می تواند بر اساس رژیم غذایی خاص شما  متفاوت باشد.

بیشترین مقدار در محصولات حیوانی به دلیل محتوای بالای پروتئین آنها دیده می شود.

با این حال، برخی از غذاهای گیاهی دارای درصد بیشتری از پروتئین هستند.

یک مطالعه با استفاده از تکنیک های آزمایشگاهی پیشرفته برای تعیین میزان L-گلوتامین در غذاهای مختلف یافت شد

درصد پروتئین ساخته شده از L-گلوتامین در هر غذا به شرح زیر است:

تخم مرغ : 4.4٪ (0.6 گرم در هر 100 گرم تخم مرغ)
گوشت گاو : 4.8٪ (1.2 گرم در هر 100 گرم گوشت گاو)
شیر بدون چربی : 8.1٪ (0.3 گرم در هر 100 گرم شیر)
توفو : 9.1٪ (0.6 گرم در هر 100 گرم توفو)
برنج سفید : 11.1٪ (0.3 گرم بر 100 گرم برنج)
ذرت : 16.2٪ (0.4 گرم در هر 100 گرم ذرت)

اگر چه بعضی از منابع گیاهی مانند برنج سفید و ذرت دارای درصد زیادی پروتئینی از گلوتامین هستند، اما محتوای پروتئین آنها کم است

بنابراین، گوشت و سایر محصولات حیوانی ساده ترین راه برای به دست آوردن مقادیر زیاد آن است.

متاسفانه، محتوای گلوتامین دقیق بسیاری از غذاهای خاص مورد مطالعه قرار نگرفته است.

با این حال، به دلیل اینکه گلوتامین یک بخش ضروری از پروتئین ها است، تقریبا هر پروتئینی حاوی مقداری از گلوتامین است.

تمرکز بر دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی شما یک راه آسان برای افزایش میزان گلوتامین مصرفی است.

مزایا و اهمیت مصرف گلوتامین در بدن

یکی از مهمترین نقشهای گلوتامین نقش آن در سیستم ایمنی بدن است.

آن یک منبع سوخت حیاتی برای سلول های ایمنی بدن است، از جمله گلبول های سفید خون و برخی سلول های روده ای

با این وجود، میزان  آن در خون می تواند به علت آسیب های عمده، سوختگی یا جراحی کاهش یابد.

به همین علت، رژیم های دارای پروتئین بالا، رژیم های گلوتامین  و یا مکمل های گلوتامین اغلب پس از آسیب های عمده مانند سوختگی تجویز می شوند .

اگر نیاز بدن به گلوتامین بیشتر از توانایی آن در تولید آن باشد، بدن شما ممکن است به سرغ  پروتئین هایی مانند عضلات برود و آنها را از بین ببرد (پدیده مخرب آتروفی عضلات) تا بیشتر از این اسید آمینه به دست آورد

پس کمبود گلوتامین باعث از بین رفتن عضلات بدن می شود

گفته می‌شود گلوتامین تاثیر قدرتمندی در افزایش میزان ترشح طبیعی هورمون رشد در بدن نیز داشته است

مطالعات همچنین گزارش دادند که مکمل های گلوتامین ممکن است سلامتی را بهبود بخشند، عفونت ها را کاهش دهند و باعث می شود که بعد از عمل جراحی دوره نقاهت کوتاهتر شود

مقدار مصرف مکمل گلوتامین

در خصوص میزان مصرف مکمل گلوتامین هیچ مقدار مصرف رسمی برای بیماران(مانند بیماری های التهاب روده یا زخم معده)  وجود ندارد، با این حال توصیه عمومی بر این است که بزرگسالان، سه بار در روز به مقدار ۵۰۰ میلی‌گرم گلوتامین مصرف کنند.

مصرف گلوتامین حدودا 20 تا 30 گرم در افراد بزرگسال سالم ورزشکار هیچ تاثیر منفی ندارد.

مکمل گلوتامین برای ورزشکاران

گلوتامین طبیعی بدن در ورزشکاران با ورزش بیش از حد کاهش می یابد.
گلوتامین پس از یک دوره تمرینات کوتاه مدت و تمرین متعادل افزایش مییابد. با این حال پس از ورزش طولانی مدت و پیشرفته مقدار آن در خون  کاهش می یابد،گلوتامین به عنوان یک مکمل مفید برای ورزشکاران  شناخته شده است ولی باعث افزایش حجم عضله نمیشود.

با این حال در تحقیقات اخیر گزارش داده اند که مکمل های گلوتامین ممکن است درد عضلانی را بعد از ورزش شدید کاهش دهد و بهبود بخشد.
در مقایسه با گلوتامین پلاسما در ورزشکاران مختلف ، دوچرخه سواران غلظت بالاتری نسبت به سایر ورزشکاران دارند.

دوز و اثربخشی مکمل گلوتامین در ورزش و تمرینات ورزشی انسانی

به دلیل مصرف بالای انرژی و هیدرولیز پروتئین و اسیدهای آمینه آزاد بدن در هنگام ورزش ، بعضی از ورزشکاران می توانند مصرف زیاد ال-گلوتامین را داشته باشند.

تمرین طولانی مدت و دوره های آموزش سنگین با کاهش غلظت گلوتامین پلاسما همراه است و این امر به عنوان یک علت بالقوه اختلال ایمنی ناشی از تمرین و افزایش حساسیت به عفونت در ورزشکاران شناخته شده است.

چندین مطالعه اخیر نشان می دهد که تغذیه مکمل گلوتامین غلظت گلوتامین پلاسما را در هنگام و پس از ورزش طولانی مدت ثابت نگه می دارد، مکمل گلوتامین مانع از تغییرات ظاهری در چند جنبه و عملکرد ایمنی بدن می شود.

مصرف گلوتامین حدودا 20 تا 30 گرم در افراد بزرگسال سالم ورزشکار هیچ تاثیر منفی ندارد و در یک مطالعه که در آن ورزشكاران روزانه 28 گرم گلوتامین هر روز برای 14 روز مصرف كردند هیچ آسیبی نداشت.

و همچنین گزارش شده است که دوزهای تا 0.65 گرم گلوتامین در هر کیلوگرم ازجرم بدن در افراد بیمار بلا مانع است و باعث افزایش سطح آمونیاک پلاسمای غیر طبیعی نمی شود.

با این حال پیشنهاد شده مصرف مکمل های گلوتامین در افراد سالم و با تغذیه خوب (برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن، افزایش سنتز گلیکوژن، اثر انتی کاتابولیک)به طور کنترل شده مفید است.

توسط |2019-07-07T11:36:24+04:303 rd جولای 2019|دسته بندی ها: مقالات آموزشی|برچسب ها: , , |بدون دیدگاه

درباره نویسنده:

درج دیدگاه