عوارض و مزایای مکمل کراتین

//عوارض و مزایای مکمل کراتین

عوارض و مزایای مکمل کراتین

عوارض و مزایای مکمل کراتین

استفاده از کراتین به عنوان مکمل غذایی در طول چند دهه گذشته به طور فزاینده ای محبوب شده است. با وجود محبوبیت کراتین، سوالات با توجه به دوز، اثرات بر عملکرد ورزشی و ایمنی باقی می ماند.

کراتین از اسیدهای آمینه تشکیل شده است و نقش مهمی در تبدیل غذا به انرژی دارد. ما کراتین را از مواد غذایی مانند گوشت و ماهی دریافت می کنیم و بدن ما بقیه را به طور طبیعی تولید می کند.کراتین همچنین یک مکمل شناخته شده و تا حدودی بحث برانگیز است و بسیاری  از ورزشکاران به آن باور دارند که عملکرد بدن را افزایش می دهد.

بسیاری از ورزشکاران در رقابت ها، به انواع مختلفی از داروها و مکمل های افزایش دهنده عملکرد بدن روی آورده اند که کراتین محبوب ترین این مواد است، .بخشی از علت محبوبیت کراتین ممکن است دسترسی آن باشد.و به صورت پودر کراتین، قرص و نوشیدنی بدون نسخه پزشک در فروشگاه های ورزشی و داروخانه ها ، سوپر مارکت ها،  و حتی از طریق اینترنت در دسترس هستند.

چرا مردم کراتین را مصرف می کنند؟مزایای مکمل کراتین چیست؟

با توجه به استفاده گسترده از کراتین، شواهدی وجود دارد که مکمل های کراتین باعث بهبود عملکرد ورزشکاران می شوند. مزایای بالقوه کراتین ممکن است به بسیاری از عوامل، از جمله سن، سطح آمادگی جسمانی ، رژیم غذایی و فعالیت ورزشی بستگی داشته باشد .

مزایای استفاده از کراتین در ورزشکاران

شواهد خوبی وجود دارد که نشان میدهد کراتين ممكن است به ورزش هایی كه نياز به فعاليت سنگین مانند وزنه برداری و یا  سرعت بالا دارد كمك كند. استفاده از کراتین توده عضلانی را در برخی افراد افزایش دهد به همین دلیل از دهه 1970کراتین به یک مکمل ورزشی محبوب تبدیل شد.

همچین شواهدی وجود دارد که کراتین باعث افزایش استقامت یا عملکرد در فعالیت های هوازی می شود.

مصرف مکمل کراتین مزایای مشابهی در افراد مسن نیز دارد.

استفاده از کراتین باعث مصرف آب بیشتر میشود و از این رو برای ورزشکاران مفید می باشد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که عضلات هر کس به کراتین پاسخ نمی دهد و گاها هیچ مزیتی برای برخی از افرادی که از آن استفاده می کنند ندارد.

کراتین برای بیماران

محققان همچنین مصرف کراتین را به عنوان درمان برای بسیاری از بیماریها مورد مطالعه قرار داده اند. شواهد امیدوار کننده ای وجود دارد که می تواند به نارسایی  قلبی ، بیماری پارکینسون و دیستروفی عضلانی کمک کند ، اما هنوز در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است.

مصرف کراتین همچنین برای بیمارهایی مانند بیماری هانتینگتون و بیماری لو ژیگری مورد مطالعه قرار گرفته است و حتی نشان داده شده مصرف مکمل کراتین در سلامت استخوان ها تاثیر مثبتی داشته است..

چه مقدار کراتین باید مصرف کنید؟

مقدار استفاده از کراتین برای درمان اثبات نشده است. هیچ دوز ثابتی وجود ندارد. مقدار زیادی از مکمل های مختلف کراتین در مطالعات مورد استفاده قرار گرفته است. برای بهبود در عملکرد ورزشی، برخی افراد با 10 تا 20 گرم کراتین در روز شروع می کنند.

آیا می توانید کراتین را به طور طبیعی از غذاها دریافت کنید؟

مواد غذایی طبیعی کراتین شامل گوشت، مرغ و ماهی است.

خطرات مصرف کراتین چیست؟

  • استفاده بی رویه کراتین ممکن است شامل بیماری کلیوی و نارسایی کلیه ، احتباس آب، تهوع ،اسهال ، گرفتگی عضلانی ، درد عضلانی و فشار خون بالا باشد. به منظور جلوگیری از کم آبی بدن، متخصصان اغلب توصیه می کنند هنگام مصرف کراتین مقدار زیادی آب مصرف کنید.
  • مصرف کربوهیدرات زیاد ممکن است اثرات کراتین را افزایش دهد. کافئین ممکن است اثرات عضلانی را کاهش دهد. استفاده از کراتین همراه با محرک های مانند کافئین می تواند به طور بالقوه باعث ایجاد عوارض جانبی قلبی عروقی شود.
  • خطرات: خطرات دراز مدت کراتین ناشناخته است. افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا کبدی نبایدکراتین مصرف کنند. کراتین ممکن است سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد ، بنابراین مکمل کراتین  برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود .

با توجه به فقدان شواهد در مورد ایمنی کراتین، مصرف آن برای کودکان یا زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. قبل از مصرف مکمل های کراتین، با پزشک خود مشورت کنید.

علیرغم محبوبیت کراتین در میان جوانان، تحقیقات بسیار کمی در کودکان زیر 18 سال انجام شده است.در یک مطالعه، شناگران نوجوان پس از مصرف کراتین بهتر عمل می کردند. در یک مطالعه دیگر، مصرف کراتین به بازیکنان فوتبال دبیرستانی کمک کرد تا با سرعت بالا و انرژی بیشتری حرکت کنند.

با تشکر فول استار

توسط |2019-07-07T15:13:48+04:307 th جولای 2019|دسته بندی ها: مقالات آموزشی|برچسب ها: , , |بدون دیدگاه

درباره نویسنده:

درج دیدگاه