تاثیر ورزش بر دیابت

//تاثیر ورزش بر دیابت

تاثیر ورزش بر دیابت

تاثیر ورزش بر دیابت

اگر دچار دیابت یا تقریبا هر بیماری مزمن دیگری هستید ،ورزش یکی از قوی ترین ابزارهایی است که می تواند به شما در کنترل وزن و قندخون کمک کند. و همچنین می تواند به شما کمک کند احساس خوبی نیز داشته باشید.
ورزش در کنترل دیابت نوع 2 (T2D) به عنوان یکی از بهترین درمان های غیر دارویی برای جمعیت دیابتی ها  پیشنهاد شده است. بنابراین، تحقیقات مربوط به این پدیده در حال افزایش است.

ورزش فیزیکی یکی از بهترین روش های غیر دارویی برای جلوگیری و کنترل دیابت نوع 2 (T2D) است که توسط انجمن های پزشکی مهم مانند کالج پزشکی آمریکا و انجمن دیابت آمریکا توصیه می شود. در آزمایشی بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اثرات یک بار تمرین نشان داد  فشار خون، گلیسمی، اکسیداسیون کربوهیدرات، اکسیداسیون چربی، افزایش اکسید نیتریک و .. به صورت آماری بهبود می یابد.

لیست مزایای ورزش طولانی است. ورزش باعث کنترل وزن وکاهش فشار خون میشود، کلسترول LDL مضر و تری گلیسیرید را کاهش می دهد، کلسترول HDL سالم را افزایش می دهد، باعث تقویت ماهیچه ها و استخوان ها می شود و اضطراب را کاهش می دهد. ورزش می تواند در تنظیم قند خون و افزایش حساسیت بدن به انسولین را کمک کند که هر دوی آنها برای افراد مبتلا به دیابت اهمیت دارند.

بسیاری از مطالعات نشان داده که تمرین یک متحد قوی در درمان دیابت است. در اینجا به چند نمونه اشاره میکینم  :

  • تمام اشکال ورزش – هوازی، مقاومتی و ترکیبی از هر دو – نشان داده شده است در کاهش ارزش HbA1c خوب است.
  • تمرینات مقاومتی و ورزش هوازی هر دو به کاهش مقاومت به انسولین در افراد مسن که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، کمک می کنند. ترکیبی اثری بهتر نسبت به هر کدام از ورزش ها به صورت تکی داشته است.
  • زنان مبتلا به دیابت که حداقل 4 ساعت در هفته انجام ورزش متوسط ​​و شدید داشتند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را 40 درصد بیشتر از افرادی که ورزش نمی کردند کاهش دادند.

چه زمانی برای ورزش مناسب است؟

اگر دچار دیابت هستید، معمولا بهتر است تمرین یک تا سه ساعت پس از غذا صورت گیرد، زمانی که سطح قند خون شما احتمالا بالاتر می باشد. اگر از انسولین استفاده می کنید  قبل از تمرین قند خون خود را آزمایش کنید. اگر کمتر از 100 میلی گرم در دسیلیون باشد، یک تکه میوه بخورید یا یک میان وعده کوچک داشته باشید. کارشناسان همچنین در مورد ورزش اگر قند خون شما بیش از حد بالا است (بیش از 250) هشدار داده اند.

چه میزان تمرین برای مبتلایان به دیابت مناسب است؟

تمرینات جسمانی همراه با رژیم غذایی مناسب، عوامل اصلی در پیشگیری و کنترل دیابت می باشند، از جمله اثرات مفید آن عبارتند از پایین امدن  فشار خون و گلیسمی و لیپیدمی (شاخص قند خون) کاملا محسوس می باشد.

برنامه های ورزشی ایروبیک، مقاومتی یا ترکیبی می تواند در کنترل گلیسمی(شاخص قند خون )دیابت نوع 2 (T2D) کمک کند، عمدتا با افزایش نیاز به مصرف گلوکز توسط عضلات در فعالیت و اثر هیپوگلیسمی پس از تمرین افزایش میابد.

در حال حاضر بر طبق دستورالعمل های انجمن دیابت آمریکا ،ورزش موثر بر دیابت باید به صورت 150 دقیق ورزش با شدت متوسط و یا 75 دقیقه ورزش باشدت بالا در هفته انجام شود؛ تمرینات مقاومتی باید حداقل 2-3 بار در هفته گنجانده شود.

از سوی دیگر، علیرغم پیشرفت هایی که در کشف اثرات ورزش در درمان و کنترل T2D و بیماری های مرتبط با آن انجام شده است،  به طور عمده در مورد میزان شدت های مختلف و مدت تمرین بر جذب گلوکز، اکسیداسیون مواد مغذی و پاسخ فشار خون پس از انجام تنها یک جلسه تمرین (ورزش حاد) و مکانیزم های بیوموکلئیک درگیر در این پدیده دقیق مشخص نشده است و نیازمند تحقیقات بیشتر می باشد این مطالعه، شناخت دانش فعلی در مورد اثرات حاد تمرینات فیزیکی در T2D است.

توسط |2019-07-17T15:31:14+04:3017 th جولای 2019|دسته بندی ها: مقالات آموزشی|بدون دیدگاه

درباره نویسنده:

درج دیدگاه